Diergeneeskundig Centrum Winterswijk 0543 - 51 23 85

Ook voor uw konijn & knaagdieren gepaste zorg

Konijn & Knaagdier

Ook voor uw konijn & knaagdieren gepaste zorg

Waarom zetten we hier “konijn & knaagdier”?

Precies omdat een konijn geen knaagdier is. Konijnen behoren tot de haasachtigen en tot de knaagdieren behoren o.a. cavia’s, hamsters, muizen en ratten.

Wat is het verschil?

De knaagdieren zijn tegenwoordig de grootste orde der zoogdieren (bijna 40% procent van alle zoogdiersoorten behoort tot deze familie). Sommige knaagdieren zijn de mens maar al te bekend zoals de huismuis en de zwarte en bruine rat. Maar ook de cavia is een knaagdier.

Knaagdieren hebben een bijzonder gebit. Zij bezitten vier grote, op beitels gelijkende, snijtanden. Twee in de bovenkaak en twee daar tegenover in de onderkaak. Deze tanden hebben aan de voorkant een harde glazuurlaag en groeien levenslang door. Doordat de tanden tijdens het knagen over elkaar heen worden bewogen slijten ze af en blijven ze tegelijkertijd scherp.

Onze konijnen daarentegen hebben een gebit met vier snijtanden, waarvan de twee stifttanden achter de bovenste snijtanden staan. Het konijn leeft alleen van plantaardig voedsel en eet zijn eigen keutels op (coprofagie).

Het konijn wordt door veel mensen ontdekt als een leuke huisgenoot, die je een hoop regels kunt aanleren waardoor het een volwaardig gezelschapsdier wordt. Een konijn kan dan ook rustig los lopen in huis zonder dat hij overal keutels deponeert.

De meest voorkomende problemen bij konijnen zijn gebits- en voeding gerelateerd.

Wat kunnen wij voor uw dier betekenen?

Kennisbank

Alles wat u moet weten over uw konijn of knaagdier.

Behandelingen

Bij ons in de kliniek kunt u voor verschillende ingrepen terecht. Kijk hier naar de verschillende behandelingen die wij uitvoeren.

Wist u dat?

Een vrouwtjes konijn heet een voedster en een mannetje konijn een rammelaar.

"Vandaag voor de eerste keer met Nijntje naar de dierenarts geweest. Ze heeft haar inentingen gehad en we zijn echt super goed behandeld! Nijntje was op haar gemak."

Willeke van Waardenburg

Eigenaresse van Nijntje

• vaccine3 Vaccineren
  • Gebitsbehandelingen
  • Voeding cavia
  • Voeding konijn

vaccine3 Vaccineren

Vaccineren

Jaarlijkse vaccinatie

Net als bij onze honden en katten adviseren wij u 1 x per jaar met uw konijn naar de praktijk te komen voor een gezondheidscheck en vaccinatie. We vaccineren konijnen jaarlijks tegen Myxomatose en RHD.

Wat zijn myxomatose & RHD?

Myxomatose en RHD zijn twee virale aandoeningen die ons konijn ernstig ziek kunnen maken.

Myxomatose wordt veroorzaakt door een virus en wordt verspreid door stekende insecten zoals vlooien, muggen en vliegen en via direct contact met besmette dieren.( denk hierbij aan onze wilde konijnen)

De incubatietijd, dwz de tijd tussen besmetting met het virus en het moment van ziek worden, varieert tussen enkele dagen en 2 weken. De konijnen krijgen gezwollen oogleden, mond en anus. Door deze zwelling kan het konijn slecht zien. Hij zal pijn hebben, koorts en minder eten. Op de huid ontstaan knobbels.

Na enkele dagen ontstaat er een longontsteking waaraan het konijn zal overlijden.

De behandeling bestaat voornamelijk uit goede verzorging, dwangvoeding, koorts- en pijnbestrijding.

VHS( viraal haemorrhagisch syndroom) of RHD (rabbit haemorrhagic disease) wordt eveneens veroorzaakt door een virus en is zeer besmettelijk en vaak dodelijk.

Het virus verspreidt zich via direct contact tussen konijnen, via mest, insecten (zoals vliegen) en besmette materialen (zoals kooien en drinkflesjes). Let op: ook vers geplukt gras kan besmet zijn, zeker op plaatsen waar wilde konijnen komen.

De verschijnselen van VHS na een incubatietijd van 1-3 dagen zijn niet meer eten, benauwd worden, koorts, schreeuwt en tandenknarst. In het laatste stadium van de ziekte zie je vaak schuimige bloederige neusuitvloeiing. Het konijn sterft meestal snel aan bloedingen in het lichaam. Deze bloedingen treden met name op in de darmen.
Het zijn deze bloedingen waaraan de ziekte zijn naam heeft te danken: hemorrhagisch = bloederig.
Vaak zien we echter dat konijnen plots dood zijn zonder andere verschijnselen.

De behandeling van VHS is dezelfde als bij myxomatose:  warmte, vochtinfusen, pijnstiller en dwangvoeding.

Als u het zieke konijn vastgehouden heeft trek dan andere kleren aan en was uw handen goed voordat u een ander konijn vastpakt. Wees voorzichtig met bezoekers die konijnen hebben met VHS. Ga zelf ook niet op bezoek bij mensen die konijnen hebben als uw konijn VHS heeft.

Vaccinatie schema

Vanaf leeftijd 5 weken éénmalige vaccinatie Nobivac Myxo/RHD. Vanaf leeftijd 10 weken éénmalige vaccinatie Filavac RHD(type2). Vervolgens jaarlijks hervaccineren!

Gebitsbehandelingen

Konijnen hebben regelmatig last van hun gebit. Meestal zijn dit problemen met de snijtanden en/of kiezen.

Eet uw konijn minder of zijn de keutels die u in het hok ziet liggen kleiner dan normaal. Bel direct de dierenarts en laat het gebit van uw konijn controleren.

Het konijn is een echte graseter. Het gebit bestaat uit 4 snijtanden, 20 kiezen en 2 stifttanden (dit zijn kleine snijtandjes achter de grote snijtanden van de bovenkaak).

Bij het konijn groeien de snijtanden en kiezen het gehele leven door. Als de snijtanden netjes tegenover elkaar zijn geplaatst zullen deze tijdens het eten afslijten en geen problemen veroorzaken.
Bij het eten van gras zal het konijn zijn kaken in een horizontale richting bewegen om het voer te malen en zo slijten ook de kiezen netjes gelijkmatig af.

Door foutieve voeding en door slechte genetische selectie zien we bij konijnen veel problemen die veroorzaakt worden door een slecht gebit.

De meest voorkomende hierbij zijn het doorgroeien van de snijtanden en het foutief slijten van de kiezen met als gevolg scherpe haakjes aan de binnenkant van de kiezen die tegen de tong drukken en pijn veroorzaken bij het eten.

De meest opvallende symptomen zijn : het niet kunnen/willen eten terwijl er wel interesse is in voer, speekselen, waardoor de huid rond de bek nat is, oog- en neusuitvloeiing door ontsteking van de traanbuizen, tranen, zwellingen aan de kop door abcessen, slechte vacht, diarree of verstopping en vermageren.

Wat te doen bij afwijkende snijtanden?

Snijtanden kunnen worden geknipt, hierbij is het echter mogelijk dat de tand splijt. Het kan pijnlijk zijn voor het konijn en er kunnen scherpe puntjes overblijven die de lip kunnen bezeren. Snijtanden kunnen worden geslepen met een speciale lowspeed boor.

Verwijderde snijtanden van een konijn

Echter omdat de snijtanden levenslang doorgroeien moet deze behandeling met regelmaat worden uitgevoerd. Een blijvende oplossing hiervoor is het verwijderen van de snij- en stifttanden van het konijn.

Belangrijk hierbij is dat ook het groeicentrum wordt verwijderd, opdat de snijtanden niet opnieuw uitgroeien.

Helaas komt het wel eens voor dat er een stukje van dit groeicentrum achterblijft in de kaak.

Wat te doen bij haakjes op de kiezen?

Kiezen kunnen niet worden behandeld zonder dat het konijn onder narcose is gebracht.

Dit doen wij middel een injectie in het bloedvat van het oor van het konijn. Hierdoor kan met een kleine dosering worden volstaan.

De kiezen kunnen dan met een speciale lowspeedboor worden ingekort en de pijnlijke haken worden verwijderd. Ook voor de kiezen geldt dat deze levenslang doorgroeien en dat de behandeling mogelijkerwijs moet worden herhaald.

Het kan ook zijn dat er kiezen los zitten. Deze worden dan tijdens de behandeling verwijderd.

Voeding cavia

Voeding Cavia

Onbeperkt hooi

De ideale voeding van de cavia bestaat voor zeker 80% uit goede kwaliteit hooi. Dit is van essentieel belang voor een gezond gebit en maag-darmkanaal.

Groente

Harde groenten zoals (winter)wortel en knolselderij zijn het beste om te geven. Daarnaast zijn veel andere soorten groenten zoals komkommer en witlof geschikt maar voor alles geldt: geef het met mate en niet vaker dan 3 à 4 keer per week. Teveel nitraatrijke groenten zoals andijvie, spinazie, peterselie en sla kunnen leiden tot blaasproblemen, zoals vorming van blaasgruis en -stenen. Het is een misverstand dat koolsoorten leiden tot gasvorming in de darmen. Mits het met mate wordt gegeven kunnen cavia’s koolsoorten zoals boerenkool goed verteren.

Krachtvoer (brok)

Brokken vormen slechts 5% van het dieet van de cavia. Veel kant-en-klare brokken, vooral de monobrok, bevatten erg veel zetmeel. Dit is niet goed voor het cavia gebit. Zetmeel vormt, als het wordt afgebroken, een film over de tanden waarop bacteriën goed groeien. Beter is het om een gemengde brok (muesli) te geven met een laag zetmeel- en eiwitgehalte.

Vitamine C

Cavia’s kunnen, in tegenstelling tot konijnen, zelf geen vitamine C aanmaken en moeten dit dus opnemen uit hun voeding. Het is aan te raden om dagelijks extra vitamine C te geven in de vorm van een tabletje of een poeder. De 40 mg tabletten uit de dierenspeciaalzaak of de 70 mg vitamine C tabletten die verkrijgbaar zijn bij een reguliere drogist voldoen prima. Een tekort aan vitamine C kan leiden tot gebitsproblemen, bloedingen en gewrichtsproblemen.

Voeding konijn

Onbeperkt ruwvoer

Goed voor gebit en darmen. Goed ruwvoer geeft een ‘smakelijke caecumkeutel’ die het konijn moet opeten.

Krachtvoer

• Niet meer dan 20-25 gram per dag, liefst korrels die allemaal gelijk zijn zodat het konijn niet selectief kan eten en niet te dik wordt
  • Wij adviseren Supreme Science Selective konijnenvoer

Groenvoer

Twee-drie soorten groenvoer per dag. Niet teveel groenvoer in één keer.

Wél: broccoli, basilicum, boerenkool, waterkers, paksoi, wortel+loof, andijvie, witlof, peterselie (niet teveel), paardenbloemen, selderij (niet te veel), zuring (zeer beperkt), mosterdblaadjes, weegbree.
Niét: bieslook, prei, ui, knoflook, rabarber, kool, aardappel(schillen)

Iedere leeftijd een eigen voer!

Wat zijn de voordelen

• Het voorkomt selectief eten – een algemeen voorkomend probleem bij veel konijnen.
  • Het is speciaal ontwikkeld voor actieve volwassen konijnen (>4 maanden) van elk ras, incl. dwergkonijnen.
  • Het verbetert de spijsvertering en bevordert de gebitsslijtage door een optimaal vezelgehalte (Hoog vezelgehalte – 25%, met Luzerne (bekend om zijn hoge kwaliteit vezels en eiwitten).
  • Het bevat lijnzaad – een uitstekende bron van Omega 3 & 6 voor een gezonde huid en vacht.
  • Het bevat géén suikers om overgewicht te voorkomen.
Terug naar Gezelschapsdieren